دوره آموزشی (خبر نویسی)

n      «گزارش روایت یا برداشت خبرنگار است از فراگرد میان دو سوی ارتباط، به منظور دستیابی به واقعیتی که دارای یک یا چندارزش خبری باشد، این روایت ضمن آن که تحت تاثیر ویژگی‌های دوسویه فراگرد ارتباطی است، احتمالا از عوامل درون سازمانی و برون سازمانی تاثیر می‌پذیرد.»

ویژگی‌های‌ گزارش‌ :

n      توجه‌ به‌ ارزش‌های‌ خبری‌ در گزارش

n      پرداخت‌ مطلوب‌

n      وحدت‌ موضوع‌

n      نزدیکی‌ به‌ ذهن‌ مخاطب‌

n      ارزش‌های‌ ملی‌ و اجتماعی‌

n      دامنه‌ جذابیت‌

الزام‌های‌ یک گزارش‌ خوب‌

n      پیش‌ از هر چیز، گزارش‌ باید خواندنی‌ باشد

n      گزارش‌ باید نگارشی‌ زیبا و دلچسب‌ داشته‌ باشد

n      باید روان‌ و یک دست‌ باشد

n      حجم‌ مطلوب‌ داشته‌ باشد

n      ملاحظه‌های‌ قانونی‌ در آن‌ رعایت‌ شود

n      سلیقه‌، خواست‌، علاقه‌ و نیازهای‌ مخاطب‌ در گزارش‌ لحاظ‌ شود

گزارشگر کیست‌؟

n      شم‌ خبری‌

n      سرعت‌ انتقال‌

n      قدرت‌ انتقال‌

n      قلم‌ روان‌

فرض‌ کنیم‌ که‌ مادر مستمندی‌ نوزاد خود را در بامداد یک روز پاییزی‌ در کنار دیوار خانه‌ای‌ گذاشته‌ و رفته‌ است‌. این‌ مفهوم‌ را به‌ چند شکل‌ می‌توان‌ منتقل‌ کرد؟

n      یک نوزاد صبح‌ امروز در کنار دیوار خانه‌ای‌ در... پیدا شد.

n      مادرنیازمندی‌، فرزند نوزاد خود را پشت‌ دیوار منزلی‌ در خیابان‌... رها کرد و ناپدید شد.

n       مادرسنگدل‌، نوزاد بی‌گناه‌ خود را در بامداد سرد پاییزی‌ در کنار دیوار خانه‌ای‌ در... رها کرد و گریخت‌.

n       بار دیگر قنداق‌ نوزادی‌ که مادری‌ نامهربان‌ او را در کنار دیوار خانه‌ای‌ رها کرد، در... پیداشد.

n       مادر برای‌ بار آخر به‌ صورت‌ نوزاد نگاه‌کرد. تصور فردایی‌ تیره‌ و دشوار مثل‌ آن‌ چه‌ خود او دیروز و امروز داشت‌ و دارد او را مصمم‌تر ساخت‌.گلبوسه‌ای‌ نرم‌ از گونه‌ کودک گرفت‌. نم‌ گوشه‌ چشم‌ را خشک کرد و این‌ بار او را در پناه‌ دیوار گذاشت‌ و رفت‌.  در پیچ‌ کوچه‌ یک بار دیگر برگشت‌ تا پاره‌ وجود خود را ببیند...

n       چه‌ کسی‌ این‌ نوزاد بی‌گناه‌ را در پشت‌ دیوار منزلی‌ در... رها کرده‌است‌

ویژگیهای نثر وزبان گزارش وگزارشگر

n      ساده‌ باشد

n      جمله‌ها و عبارات‌ کوتاه‌ باشند

n      نگارش‌ زیبا داشته باشد

n      استقامت‌ و سخت‌کوشی‌: گزارشگر باید سخت‌کوش‌ و مقاوم‌ باشد

n       مطالعه‌داشتن

n      شخصیت‌ گزارشگری

انواع‌ گزارش‌

n      گزارش‌ خبری‌

n      گزارش‌ توصیفی‌

n      گزارش‌ تحقیقی‌

n      گزارش‌ بر مبنای‌ مصاحبه‌

n      گزارش‌ از شخص‌

n      گزارش‌ از مکان

n      گزارش‌ آزاد

n      گزارش‌ تصویری‌ (مصور(

n      گزارش‌ طنز

n      گزارش‌ تبلیغاتی‌ (رپرتاژ آگهی)

n      گزارش‌ پیگیرانه

گزارش‌ خبری‌

n      همیشه‌ خبر نخستین‌ انعکاس‌ یک واقعه‌ در رسانه‌هاست‌، اما اگر وقوع‌ یک رویداد به‌ علت‌هایی‌ دارای‌ اهمیت‌ بیشتری‌ باشد، رسانه‌ها برای‌ ارایه‌ توضیح‌ و تفسیر به‌ مخاطبان‌ خود، از آن‌ رویداد گزارش‌ یا گزارش هایی‌ را تهیه‌ می‌کنند

n      گزارش‌ خبری‌، لزوما در گروه‌ گزارش‌های‌ حوادث‌ یا شهری‌ جای‌ نمی‌گیرد. گزارش‌ خبری‌ شامل‌ گزارش‌های‌ سیاسی‌، اجتماعی‌، فرهنگی‌، هنری‌، ورزشی‌ و... نیز می‌شود

گزارش‌ تبلیغاتی (رپرتاژآگهی)

n      از میان‌ انواع‌ گزارش‌ها، گزارش‌ تبلیغاتی‌، معمولا کار بخش‌ تحریریه‌ نیست‌. این‌ نوع‌ گزارش‌ تنها به‌ منظور معرفی‌ بازرگانی‌ یک کالا، یک خدمت‌، یک واقعه‌ یا یک موسسه‌ نوشته‌ می‌شود و نشریه‌ در ازای‌ چاپ‌ آن‌ پولی‌ از سفارش‌ دهنده‌ دریافت‌ می‌کند.

ویژگیهای گزارش تبلیغاتی

n      شعاری‌ و موثر باشد

n      نگارش‌ مطلوب‌

n      تصویرهای‌ مناسب

اجزای‌ گزارش‌

n      گزینش‌ موضوع‌

n      تحقیق

n      مصاحبه‌

n      تنظیم‌ گزارش‌

n      بازنگری

n      ربط‌ دادن

n      انتخاب‌ سبک

n      نگارش‌

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد