دوره آموزشی( خبرنویسی )

خبر چیست ؟

n      - خبر گزارشی از واقعیت ها است ولی هر واقعیتی خبر نیست.

n      - اطلاعات مربوط به آنچه رخ داده است، خبر نامیده می شود.

n      - خبر نقل ساده و خالص وقایع جاری است.

n      «خبر گزارشی واقعی از یک رویداد عینی است که در آن یک یا چند ارزش خبری وجود دارد و نحوه تنظیم و ارایه آنرا عوامل درون سازمانی و برون سازمانی شکل می دهند».

ارزشهای خبری :

n      دربرگیری

n      -      شهرت

n      -       تازکی و نو بودن

n      -      استثناء و شگفتی

n      -        تعداد و مقدار ( بزرگی و فراوانی )

n               مجاورت      ( معنوی و جغرافیایی)

n              درگیری ،‌منازعه و برخورد  ( فکری –فیزیکی)

عناصر خبر

n      که؟     ( چه کسی)  

n        کی؟  (چه وقت)

n        کجا؟  ( در چه مکانی)

n       چه؟    ( موضوع )

n       چرا؟   (دلیل رویداد )

n       چگونه؟  (کیفیت وچگونگی )

مفاهیم  اساسی در خبر نویسی

n      1ـ روشنی خبرclear

n      2 ـ درستی خبر accurate

n      3 ـ جامعیت خبرcompelete

سبک های خبر نویسی NEWS STYLES

1ـ سبک هرم وارونه

2 - سبک تاریخی

3 ـ سبک تاریخی با لید

4ـ سبک بازگشت به عقب

 5 ـ سبک پایان شگفت انگیز

6 - سبک داستانی خبر

7 ـ سبک دایره ای

سبک بازگشت به عقب:

n      در این نوع سبک ابتدا لید نوشته می شود، بعد توضیح لید داده می شود و بعد سابقه خبر نوشته می شود.

سبک پایان شگفت انگیز

n      در این نوع سبک، خواننده کنجکاو نگاه داشته می شود و برای مخاطب سوالی ایجاد می شود، بدون این که به آن پاسخ داده شود. در این سبک از لید غیر متعارف و سوالی استفاده می شود و معمولا بدنه خبری به صورت تاریخی کار می شود؛ عمده کاربرد آن در خبرهای اجتماعی و حوادث است.

n     

سبک دایره ای:

n      در این سبک، خبر از یک نقطه شروع می شود تا ماجرا تعریف شود و دوباره به همان نقطه باز می گردیم، علت ها را جستجو  و عواقب را بازگو می کنیم.  این سبک نیز بیشتر در خبرهای حوادث و اجتماعی کاربرد دارد.

سبک داستانی خبر:

تنظیم خبر به سبک روایی _ داستانی narrative))  شبیه داستان کوتاه است. در این سبک نویسنده دقیقا از تمام تکنیک های قصه گویی ( شخصیت پردازی، صحنه آرایی ، موقعیت ها و نقطه اوج ) بهره می برد با این تفاوت که همه آنچه را که می گوید حقیقت دارد و بر عکس داستان و رمان ذهنی نیستند

اجزای تیتر

n      روتیتر

n      تیتر اصلی

n       زیرتیتر

n      میان تیتر

n      خلاصه تیتر (سوتیتر)

مثال :

روتیتر:         به دلیل بروز فاجعه انسانی در افغانستان:

تیتر اصلی:    خاتمی: عملیات را متوقف کنید

زیرتیتر:         تلفات در افغانستان به 1200 نفر رسید

*طالبان به آمریکا اعلان جهاد کرد

اصول خوب نوشتن 1

ضمن ارایه «اطلاعات» «اهمیت مساله» هم گوشزد گردد. از این شاخه به آن شاخه نپرید و «تمرکز» داشت، و در عین تمرکز، از «چهارچوب»  کار هم غفلت نکرد و همه این ها را به طرزی پیش برد که قیافه مطلب و ساختار آن هم از حالتی منطقی برخوردار باشد « فرم»

اصول خوب نوشتن 2

n      همیشه به هنگام نوشتن، مخاطب را در نظر بیاورید

n      سعی کنید خودتان را به جای او بگذارید ( سطح سواد)

n      با سوم شخص و با تکیه به زمان گذشته بنویسید.(بیطرفی)

n      به قواعد سبک هرم وارونه پایبند باشید

n      به دادن سابقه و پیشینه در خبر عادت کنید

n      از نوشتن منابع در خبر غفلت نکنید

n      خبر را با نظر ادغام نکنید

n      قدر نقل‏قول‏های مستقیم را بدانید و از آنها استفاده کنید

اصول خوب نوشتن 3

n      بیشتر نشان بدهید و کمتر حرف بزنید، سعی کنید جزییات رویداد را بهترترسیم کنید (بصری حرکت کردن )

n      اجازه ندهید واژه‏ها راه خبر را سد کنند ، وقتی می‏توانید مساله‏ای را با یک کلمه بزنید، چرا از چند کلمه استفاده می‏کنید ( بجای به این دلیل که از ”زیرا“ استفاده کنید)

n      لید نقشه خبر شماست، مبادا مخاطب راه را گم کند

نظرات 3 + ارسال نظر
حمید حمیدی شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:33 ب.ظ

نام خدا چی وبلا گ مفید.فقط همچنین چیز میخواستم.
مواد ژورنالستیکی برایم کار بود .وتشکر از معلومات نوروزی تان.

بچه خان صاحب شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:34 ب.ظ http://tamkin.blogspot.com

نام خدا بیخی همتو چیزهایی کاری کاری را یافتم از خدا میخواهم این وبلاگ همیشه به روز باشد

متین شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:35 ب.ظ

نام خدا خوبیش است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد