خبر چیست ؟
n - خبر گزارشی از واقعیت ها است ولی هر واقعیتی خبر نیست.
n - اطلاعات مربوط به آنچه رخ داده است، خبر نامیده می شود.
n - خبر نقل ساده و خالص وقایع جاری است.
n «خبر گزارشی واقعی از یک رویداد عینی است که در آن یک یا چند ارزش خبری وجود دارد و نحوه تنظیم و ارایه آنرا عوامل درون سازمانی و برون سازمانی شکل می دهند».
ارزشهای خبری :
n دربرگیری
n - شهرت
n - تازکی و نو بودن
n - استثناء و شگفتی
n - تعداد و مقدار ( بزرگی و فراوانی )
n مجاورت ( معنوی و جغرافیایی)
n درگیری ،منازعه و برخورد ( فکری –فیزیکی)
عناصر خبر
n که؟ ( چه کسی)
n کی؟ (چه وقت)
n کجا؟ ( در چه مکانی)
n چه؟ ( موضوع )
n چرا؟ (دلیل رویداد )
n چگونه؟ (کیفیت وچگونگی )
مفاهیم اساسی در خبر نویسی
n 1ـ روشنی خبرclear
n 2 ـ درستی خبر accurate
n 3 ـ جامعیت خبرcompelete
سبک های خبر نویسی NEWS STYLES
1ـ سبک هرم وارونه
2 - سبک تاریخی
3 ـ سبک تاریخی با لید
4ـ سبک بازگشت به عقب
5 ـ سبک پایان شگفت انگیز
6 - سبک داستانی خبر
7 ـ سبک دایره ای
سبک بازگشت به عقب:
n در این نوع سبک ابتدا لید نوشته می شود، بعد توضیح لید داده می شود و بعد سابقه خبر نوشته می شود.
سبک پایان شگفت انگیز
n در این نوع سبک، خواننده کنجکاو نگاه داشته می شود و برای مخاطب سوالی ایجاد می شود، بدون این که به آن پاسخ داده شود. در این سبک از لید غیر متعارف و سوالی استفاده می شود و معمولا بدنه خبری به صورت تاریخی کار می شود؛ عمده کاربرد آن در خبرهای اجتماعی و حوادث است.
n
سبک دایره ای:
n در این سبک، خبر از یک نقطه شروع می شود تا ماجرا تعریف شود و دوباره به همان نقطه باز می گردیم، علت ها را جستجو و عواقب را بازگو می کنیم. این سبک نیز بیشتر در خبرهای حوادث و اجتماعی کاربرد دارد.
سبک داستانی خبر:
تنظیم خبر به سبک روایی _ داستانی narrative)) شبیه داستان کوتاه است. در این سبک نویسنده دقیقا از تمام تکنیک های قصه گویی ( شخصیت پردازی، صحنه آرایی ، موقعیت ها و نقطه اوج ) بهره می برد با این تفاوت که همه آنچه را که می گوید حقیقت دارد و بر عکس داستان و رمان ذهنی نیستند
اجزای تیتر
n روتیتر
n تیتر اصلی
n زیرتیتر
n میان تیتر
n خلاصه تیتر (سوتیتر)
مثال :
روتیتر: به دلیل بروز فاجعه انسانی در افغانستان:
تیتر اصلی: خاتمی: عملیات را متوقف کنید
زیرتیتر: تلفات در افغانستان به 1200 نفر رسید
*طالبان به آمریکا اعلان جهاد کرد
اصول خوب نوشتن 1
ضمن ارایه «اطلاعات» «اهمیت مساله» هم گوشزد گردد. از این شاخه به آن شاخه نپرید و «تمرکز» داشت، و در عین تمرکز، از «چهارچوب» کار هم غفلت نکرد و همه این ها را به طرزی پیش برد که قیافه مطلب و ساختار آن هم از حالتی منطقی برخوردار باشد « فرم»
اصول خوب نوشتن 2
n همیشه به هنگام نوشتن، مخاطب را در نظر بیاورید
n سعی کنید خودتان را به جای او بگذارید ( سطح سواد)
n با سوم شخص و با تکیه به زمان گذشته بنویسید.(بیطرفی)
n به قواعد سبک هرم وارونه پایبند باشید
n به دادن سابقه و پیشینه در خبر عادت کنید
n از نوشتن منابع در خبر غفلت نکنید
n خبر را با نظر ادغام نکنید
n قدر نقلقولهای مستقیم را بدانید و از آنها استفاده کنید
اصول خوب نوشتن 3
n بیشتر نشان بدهید و کمتر حرف بزنید، سعی کنید جزییات رویداد را بهترترسیم کنید (بصری حرکت کردن )
n اجازه ندهید واژهها راه خبر را سد کنند ، وقتی میتوانید مسالهای را با یک کلمه بزنید، چرا از چند کلمه استفاده میکنید ( بجای به این دلیل که از ”زیرا“ استفاده کنید)
n لید نقشه خبر شماست، مبادا مخاطب راه را گم کند
نام خدا چی وبلا گ مفید.فقط همچنین چیز میخواستم.
مواد ژورنالستیکی برایم کار بود .وتشکر از معلومات نوروزی تان.
نام خدا بیخی همتو چیزهایی کاری کاری را یافتم از خدا میخواهم این وبلاگ همیشه به روز باشد
نام خدا خوبیش است